CPqD

Cognitive Computing

  • Cognitive Computing

    Moving towards a new era in computing

The technological know-how of this platform is inspired by the unique abilities of the human brain to analyze and solve problems. Based on the use of sensors, models, methods, algorithms and data structures, systems are developed to identify patterns, recognize objects, view countless possibilities and validate hypotheses, thus generating answers and recommendations that can help decision-making and provide adequate forecasts.

The most important know-how for this platform includes:

Reasoning

Technologies, methods and models to represent, store, search, evaluate, explore and retrieve knowledge, allowing inferences, predictions, abstractions and reasoning, such as ontologies, semantic Web, data mining, intelligent agents, smart scheduling, among others.

  • Rule-based system
  • Probabilistic reasoning
  • Approximate reasoning (fuzzy logic)
  • Deductive reasoning

Learning

Computer technologies, methods and tools with machine learning abilities similar to those of human beings, allowing classification and regression, prediction and clustering.

  • Artificial neural networks
  • Metaheuristic (e.g. particle swarm, evolutionary computation)
  • Deep, statistical and never-ending learning
  • Cognitive networks

Vision

Set of methods and technologies that enable computer systems to interpret images like the human eyes, allowing patterns to be recognized, information to be extracted and organized, and images to be processed, such as face biometrics, visual inspection, surveillance, process control, object recognition, medical image analysis, etc.

  • Image acquisition
  • Filtering
  • Segmentation
  • Representation and description
  • Mathematical morphology
  • Object recognition

Speech

A set of methods and technologies by means of which computer systems are able to recognize, interpret and produce speech like human beings for device control, dialog transcription, speaker recognition and diarization, assistive speech, emotion analysis, etc.

  • Speech recognition
  • Voice biometrics
  • Speech synthesis
  • Speech Analytics
  • Filtering
  • Speech encoding
  • Digital watermark

Dialog

Set of methods and technologies that allow computer systems to interpret and generate dialogs like human beings, enabling the extraction and organization of information, such as emotion analysis, automatic summarization, dynamic translation, language identification, generation and understanding of natural language, etc.

Signals

Set of methods and technologies by means of which computer systems can interpret generic signs, not necessarily related to speech or vision, to recognize patterns, extract and organize information, and process signals, such as applications that involve signals from sensors, etc.

Todos os direitos reservados ao CPQD.

Plano de Contingência Coronavírus (Covid-19)

Mediante o cenário que estamos acompanhando e vivenciando sobre a transmissão e evolução dos casos registrados do novo Coronavírus (COVID-19) e considerando as recomendações da Organização Mundial de Saúde (OMS) e do Serviço de Saúde do CPQD, informamos que adotamos as seguintes medidas para a preservação da saúde e bem-estar de nossos colaboradores, familiares, clientes, parceiros e fornecedores e para a continuidade de nossos negócios:

  • Regime de home office para todas as equipes, mantendo o trabalho presencial somente em atividades estritamente necessárias, como serviços de laboratórios, em esquema de revezamento;
  • Suspensão de viagens nacionais e internacionais;
  • Cancelamento de visitas e reuniões presenciais. As reuniões deverão ser realizadas somente por telefone, hangout, videoconferência ou outra ferramenta de comunicação;
  • Cancelamento de participação em eventos externos (treinamentos, feiras, convenções, etc);
  • Cancelamento de eventos internos.

Nossos colaboradores estão orientados a seguir as políticas e protocolos determinados pelos clientes em relação às práticas no local de trabalho quando estão em suas instalações.

Essas medidas adotadas possuem tempo indeterminado e poderão ser alteradas de acordo com o panorama dos acontecimentos e as próximas recomendações da Organização Mundial da Saúde. Uma equipe executiva está responsável por analisar regularmente as orientações e recomendações oficiais para garantir que estamos cientes e aderimos às melhores práticas para lidar com esta pandemia.

Estamos aptos a utilizar um conjunto completo de recursos e plataformas virtuais para garantir a continuidade dos serviços prestados aos nossos clientes. Nossa equipe Comercial e Técnica segue à disposição e todos os pontos de contato permanecem os mesmos. As atividades continuam a ser desenvolvidas normalmente e todos podem ser acessados conforme habitualmente por telefone, e-mail, hangout ou outra ferramenta de comunicação.

Continuamos comprometidos com os nossos clientes e parceiros e trabalhando com muito afinco e seriedade com o objetivo de garantirmos a qualidade dos serviços e os prazos de entrega sem causar impactos nos resultados.

Esperamos que sua organização esteja adotando medidas semelhantes para garantir a continuidade de seus negócios e para minimizar as consequências dos efeitos adversos desta pandemia.

Estamos à disposição para conversar sobre como podemos, neste cenário, trabalhar juntos de forma cada vez mais eficaz. Se tiver alguma dúvida ou quiser discutir nosso plano de continuidade com mais detalhes, não hesite em entrar em contato conosco.

Juntos vamos superar mais esse desafio!

Sebastião Sahão Júnior
Presidente do CPQD